vendredi 18 février 2011

Les noms/ kata nama- Siri 1

Kata nama dalam bahasa Perancis adalah sesuatu yang unik dan menarik, kerana dalam bahasa ini setiap kata nama atau dikenali dengan ‘nom’ dikelaskan mengikut gender. Maknanya di sini, setiap kata nama yang wujud mempunyai jantinanya.

Bagaimana untuk mengetahui jantina kata nama tersebut? caranya mudah sekali…setiap kali kita berjumpa dengan kata nama yang baru dan untuk mengetahhui jantinanya….dengan mudah sekali dapatkan sebuah kamus (apa² sahaja kamus bahasa Perancis) then dengan mudahnya anda akan dapat mengetahui sama ada kata nama tersebut adalah ‘masculin’ atau ‘feminin’….mudah kan…. sebagai contoh…

e.g  natation n.f -------------(n.f ini menunjukkan kata nama ‘nom feminin’ iaitu jantinanya adalah betina ) sorry kasar sikit bunyinya…..begitulah seterusnya..

Setelah mengetahui jantinanya….apres qu’on connait le gendre de nom…Persoalannya macam mana nak ingat jantina tersebut? Caranya mudah sangat….Hafal dan hafal dan hafal dan hafal dan hafal dan hafal……or ikut panduan yang diberikan oleh M. Séguin dari University of Ottawa untuk memudahkan anda mengenali dan mengingat jantinanya.

Ok….setakat ini dahulu bagi siri 1 di bawah tajuk kata nama.

Berjumpa lagi di lain masa. à+++++++

Aucun commentaire: